Mureau: Testamenten
  Home   Aktes       Gilles   Anna Barbara   Jean Gilles   Jean   Cornelis

Johannes Moreau

Testamenten Anna en Bernardina van Donk 1879

In 1879 gebeurt er iets bijzonders. De drie zusters van Donk: Anna, Bernardina en Catharina hadden in hun testamenten van 1859 nogal strenge voorwaarden opgesteld voor het geval er een van hen ging trouwen. Alsof ze een toekomstige echtgenoot niet konden of wilden vertrouwen. Maar nu, in december 1879 herroepen Anna en Bernardina hun eerder testament en laten alles (!) na aan Catharina en dus ook aan Johannes Moreau (ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd). De teksten zijn identiek:

"Ik verklaar te herroepen alle uiterste wilsbeschikkingen welke ik voor heden gemaakt heb

Ik benoem en stel tot mijnen eenige algeheele erfgename en zulks van alles waarover ik op het ogenblik van mijn overlijden de vrije beschikking zal hebben mijne zuster Catharina van Donk, echtgenoot van Jan Moreau, bouwman, wonende in Varend onder Princenhage""

Het kan toeval zijn, maar deze testamenten worden opgesteld 4 maanden voor het overlijden van Bernardina, in april 1880. Alsof ze nog iets wilde regelen. Het is duidelijk dat ze Johannes volledig vertrouwen. Anna zal pas in 1894 overlijden.

Anna van Donk 24-12-1879

Voor mij, Gijsbert Wouter Bossers, Notaris ter Standplaats Princenhage, in tegenwoordigheid van den Heer Meester Combertus Willem van der Pot Junior Kandidaat Notaris en Pieter van Genk, timmerman, beide wonende te Princenhage, als getuigen is verschenen:

Anna van Donk, zonder beroep, wonende in Varend onder Princenhage,

Welke Comparante aan mij Notaris vooraf, buiten de tegenwoordigheid der getuigen zakelijk haren uitersten wil heeft opgegeven, overeenkomstig welke opgaaf ik dien wil naar het door mij gereedgemaakte opstel heb geschreven, waarna de Comparante alvorens de voorlezing daarvan geschiedde mij haren uitersten wil nader zakelijk, in tegenwoordigehud der getuigen heeft opgegeven, luidende die als volgt:

Daarna is bovenstaande uiterste wil door mij Notaris aan de Erflaatster duidelijk voorgelezen en na die voorlezing door mij aan haar afgevraagd, of het voorgelezene haren uitersten wil bevat, waarop zij bevestigend heeft geantwoord, welke voorlezing, afvraging en beantwoording achtereenvolgens zijn geschied in tegenwoordigheid der getuigen.

De Comparante en de getuigen zijn aan mij Notaris bekend.

Aldus verleden te Princenhage, in tegenwoordigheid van de bovengenoemde getuigen den 24 December 1879. En hebben de genoemde getuigen de minute dezer welke in mijne bewaring is gebleven met mij Notaris onmiddellijk na voorlezing van het geheel onderteekend nadat de Comparante Erflaatster had verklaard dat zijn haren naam niet kan teekenen als

hebbende de schrijfkunst nimmer geleerd

Geregistreerd te Breda 27 maart 1894 ....... ( dat is na het overlijden van Anna)

Bernardina van Donk 24-12-1879

Bernardina van Donk, zonder beroep, wonende in Varend onder Princenhage,

Welke Comparante aan mij Notaris vooraf, buiten de tegenwoordigheid der getuigen, zakelijk haren uitersten wil heeft opgegeven, overeenkomstig welke opgaaf ik dien wil naar het door mij gereedgemaakte opstel heb geschreven, waarna de Comparante alvorens de voorlezing daarvan geschiedde mij haren uitersten wil nader zakelijk, in tegenwoordigehud der getuigen, heeft opgegeven, luidende die als volgt:

De Comparante en de getuigen zijn aan mij Notaris bekend.

Aldus verleden te Princenhage, den 24 December 1879, in tegenwoordigheid van de bovengenoemde getuigen die de minute dezer welke in mijne bewaring is gebleven met met de Comparante Erflaatster en mij Notaris onmiddellijk na voorlezing van het geheel hebben onderteekend

B van Donk

(Bernardina kan niet meer schrijven, ze is nu heel bibberig)

Geregistreerd te Breda 7 Mei 1890 ....... ( dat is na het overlijden van Bernardina)

Bronnen:

Bron: Notariële archieven (Stads archief Breda)
Soort registratie: notariële akte
(Akte)datum: 24-12-1879
Bijzonderheden: Notaris: G.W. Bossers
Geregistreerde Bernardina van Donk wonende te Princenhage
Diversen: Wonende op Varend.
G.W. Bossers, akten nrd. 0251-0520,
inventarisnummer 038,
aktenummer 418
Gemeente: Princenhage
Periode: 1879-1880

Bron: Notariële archieven (Stads archief Breda)
Soort registratie: notariële akte
(Akte)datum: 24-12-1879
Bijzonderheden: Notaris: G.W. Bossers
Geregistreerde Anna van Donk wonende te Princenhage
Diversen: Wonende op Varend.
G.W. Bossers, repertoire 1878-1889,
inventarisnummer 055a-01,